Er det viktig med tekst på Instagram? Her får du svaret.

Skriv tekst på instagram
Share on facebook
Share on email
Share on print

Du scroller igjennom feeden og ser på alle de fine bildene. Du leser innledninger på innledninger og noen gang trykker du «les mer» og får opp et hell vegg av en tekst. Du tenker: er det virkelig nødvendig med så mye tekst på Instagram? Bør jeg gjøre det samme med min bedriftsprofil på Instagram?

Det kjedelige svaret er JA! (ihvertfall for deg som ikke liker å skrive)

Da jeg gjorde reserach til denne artikkelen, la jeg spesielt merke til flere Instagramkontoer til bedriftene her på Helgeland. De mangler gode tekster, de fine historiene og faglig tyngde.

Det viktigste av alt, det mangler personlighet! For bedriften bør ha en personlighet.

Tekst er viktig om du har som mål å øke trafikken til instagramprofilen din. Du har kanskje lagt merke til de store instagram-kjendisene som bare legger ut et bilde uten tekst, og får enormt med respons? Sorry, dette fungerer ikke for oss vanlige dødelige som ikke har kjendisfaktoren, selv om det sikkert hadde vært kult det også 😉 Eller hva?

Du må nok koste støv av skriveferdighetene å legge til gode tekster til bildene du deler på Instagram fremover. Frem med laptopen og tastaturet. Eller du kan be oss ta skrivejobben for deg!

Hva er en god tekst på Instagram?

  1. Du må skrive noe følgerne dine har lyst til å lese.
    Ta en kikk på målgruppen din, hva er det de har lyst til å lese om? Ta også en kikk på innsikten din (innstillinger – innsikt) og se hvordan innlegg du tidligere har delt som ga best engasjement. Skriv mer om dette!
  2. Hør godt etter når du snakker med målgruppen din. Hva er det de sier? Hva er det de trenger å vite akkurat nå? Skriv om dette!
  3.  Vis at du forstår behovet til målgruppen din. Skriv tekster som løser deres utfordringer.

Har du dette i bakhodet når du skriver tekst til bildene dine, treffer du følgerne dine mye bedre og de engasjerer seg mye lettere hos deg. Som igjen fører til at profilen din vises til flere.

På Instagram er det faktisk like viktig med en god tekst som et godt bilde.


Hvor langt bør du skrive?

Lengden på teksten har ikke så mye å si, så lenge du snakker til målgruppen din. Noen opplever at innlegg som ligger på rundt 400 ord gir best engasjement. Det er likevel viktig å vite at sånne tall varierer fra bransje til bransje.

Samtidig trenger du Ikke vær redd for å bli en mikroblogger på Instagram. Du kan virkelig slå deg løs med teksten og skrive slik at tastaturet ryker. Det er faktisk plass til hele 2200 ord i teksten din på Instagram og det er MYE.

 

Historiefortelling

Vi digger å lese historier. Ta oss med på din reise! Fortell oss noe morsomt, ærlig eller kanskje noe skikkelig flaut du aldri har delt med noen? Del en hemmelighet eller hvordan du jobbet i kulissene med å bli ferdig med ditt aller nyeste produkt. Du bør være strategisk å dele noe som er relevant, knyttet til din business.

Du sitter garantert på mye fagkunnskap innenfor ditt område, skriv om det, del det med oss slik at vi kan lære noe nytt av deg.

Da er det plutselig ikke bortkastet for oss å sitte på Instagram å scrolle – vi kan jo faktisk lære noe nytt av det. 😉

Skriv ditt neste Instagram-innlegg

Ha gjerne dette i bakhodet når du skriver din neste tekst til Instagram:

  • Skriv om noe som involverer selve følgerne dine og som inviterer til å engasjere seg med deg, i form av å svare på et spørsmål eller legge igjen en kommentar hos deg.

Når du skriver gode tekster og forteller historier engasjerer du leseren din på en helt annen måte, enn om at du bare hadde delt et bilde uten tekst til.

Du må få folk til å stoppe scrollingen og heller trykke seg inn på bildet ditt, for å lese ditt budskap. Hvordan du kan gjøre dette har Blogg Bedre en knallbra artikkel om HER, som jeg anbefaler deg å lese.

Bilder med tekst PÅ

Du har helt sikkert sett dem. Bildene med tekst, sitater og budskap på. Disse florerer på Instagram for tiden og dette er faktisk de mest populære innleggene som er i ferd med å ta fullstendig over der inne.

Det kan se ut sånn som dette:

Du har sikkert lagt merke til disse type innleggene selv?
Denne type innhold gir enormt godt engasjement på Instagram.

Her ser du hvor viktig teksten i seg selv er, og hvor underholdene det kan være. Ser du noe kult på Instagram kan du dele dette på din profil, men husk å spør om lov først. Legg alltid på taggen til personen som eier bildet, slik at du krediterer og takker for lånet 😊

Har du hørt om call to action?

Dette er nemlig hemmeligheten bak godt engasjement på Instagram. Det får deg til å synes til flere, det oppfordrer til å legge igjen en kommentar hos deg og det finnes utallige måter å bygge bedrift på med en god CTA eller call to action. CTA betyr å oppfordre til handling, oppfordre til å gjøre noe etter å ha lest teksten din. Dette kan være å klikke seg videre til nettsiden din, bestille produktet du viser frem, svare på spørsmål du stiller eller melde seg på epostlisten din.  Be om folkets meninger når du får et nytt produkt – hvordan farge liker de best? Spør hva de har lyst til å se mer av eller hva de synes om de nye trendene i vår.

Alt dette er eksempler du kan ta med deg, for å skape bedre engasjement i dine innlegg.

Artige fakta om Instagram
Kilde: Sprout Social

Hva er din største utfordring med Instagram?

Skriv til oss i chatten så hjelper vi deg. 😀 Om du ønsker å fordype deg i hvordan du kan skrive de beste Instagram-tekstene kan du lese mer om dette her

PS. Et gratis tips helt på slutten her: De bildene på Instagram som har mye hvitt i seg, altså lyse fine hvite bilder er de som gir best resultater i form av visninger og engasjement. Bruk dette til inspirasjon og lag din helt egen variant med dine bilder hvor du bruker hvitt!

Kjenner du noen som bør lese dette? Del gjerne videre 🙂
Share on facebook
Share on email
Share on print
Er det viktig med tekst på Instagram? Her får du svaret.