Slik får du flere lyttere til podkasten din!

Her vil du få 4 konkrete tips du kan ta med deg på veien, når du jobber med å nå ut til flere lyttere med din podkast. Å bruke podkast kan vær en helt ypperlig kommunikasjonsplattform for bedriften og produktet ditt. Er du klar for å komme i gang? Slik bygger du en podkast.

Bruk bloggen

Skriv et dedikert blogginnlegg til hver episode du legger ut. Fortell oss hva episoden handler om, hvem du prater med og hva vi får svar på. Skriv gjerne ned punkt for punkt som du tar opp i episoden, slik at de som bør høre på deg blir nysgjerrig og vil ha svar på akkurat de temaene du snakker om.  Frist med innholdet i teksten, men ikke avslør – det må de nemlig høre selv i podkastepisoden.

Build Up Helgeland

Gjest en annen podkast

Er det noen som podder om det samme som deg? Er det flere som podder i samme bransje? Er det relevante bedrifter som podder? Finnes det poddere som har samme målgruppe som deg? Ta kontakt med dem, og spør om dere kan gjeste hverandre.

Dette er en ypperlig måte å vokse på. Det er viktig at podkastene du gjester har samme målgruppe som deg, slik at ditt budskap kommer frem til de som er interesserte.  Som bonus kan flere nye lyttere komme til. Tenk strategi bak alt du gjør 🤓

Trafikk til podkasten via epost

Bruk epost til å fortelle hva ukens episode handler om, og hva de kan forvente å høre. La epostlisten være VIP og del ALLTID siste nytt med de før alle andre. Skriv gjerne om blogginnlegget til en kort epost. Bygg alltid epostlisten din, det er en egen strategi vi skal dele med deg litt senere. Har du ikke satt opp dette enda, vil vi anbefale å gjøre det asap.

Build Up Helgeland

Øk podkastlyttere med YouTube! (Jepp – faktisk)

Legg ut hele episoden på YouTube. Skriv en utfyllende tekst i beskrivelsen slik at søkemotorer finner deg. Ta gjerne utgangspunkt i teksten du har skrevet til blogginnlegget.

Oppsummering:

Som du kanskje har lagt merke til nå, så er det tekst som går igjen for å bygge lyttertallet ditt større.  Still gjerne spørsmål i teksten når du skriver, for det er nemlig slik vi søker på Google. Vi spør ofte Google etter løsningen på et problem.

Om din podkast handler om kosthold kan du for eksempel skrive «Hvordan gå ned i vekt?» etterfulgt av svaret ditt. Da er det større sannsynlighet for søkemotorer å fange opp nettopp ditt innlegg og sender trafikk til din podkast.

Handler podkasten din om hår og styling? Da kan du for eksempel skrive «Slik får ditt nordiske hår fylde og volum». Avslutt med å send de rett til podkasten for å høre episoden.

Markedsføring i podkast

Å legge annonsekroner i podkast kan være en kostnadseffektiv markedsføring, så lenge du har kontroll på at målgruppen din hører på. Kjøper du annonseplass hos en podkast er det ekstra bonus om du blir nevnt i tekstene som legges ved episoden. Avklar gjerne dette på forhånd.

Markedsføring online med tekst som en del av en podkast er langvarig og kan bli plukket opp måneder og årevis fremover i tid. En ypperlig måte å markedsføre deg på, om dette passer din bedrift.

Er du nysgjerrig på hvordan du kan starte din egen podkast, hvordan få lyttere og kanskje tips til innhold å prate om? Spør oss gjerne så guider vi de i riktig retning.

podkasttips til å få flere lyttere

Hos HubSpot kan du laste ned en helt gratis guide over alt du trenger å tenke på, for å starte en podkast.

Forfatter

Dato

Kjenner du noen som bør lese dette? Del gjerne videre!

Facebook
Twitter
LinkedIn
Epost
Skriv ut

Les flere artikler

Få e-brev fra oss når nye artikler blir publisert

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

🎉NYHET 🎉
merkevarefoto for din bedrift

Få din egen bildebank og styrk førsteinntrykket på sosiale medier!