Hvor viktig er det EGENTLIG med en Instagramfeed som ser proff ut?

Thea og Elisabeth Build up Helgeland

Du har lagt merke til alle de fine Instagramfeedene og tenker at det må være enormt nye jobb bak disse så å si perfekte bildene.

Du synes det går alt for mye tid til det tekniske rundt å sette opp et slikt system, og tar deg rett og slett ikke tid til å gjøre Instagram proff. Er det egentlig viktig?

Nå skal du få vite hva du kan gjøre for at din bedrift blir et blikkfang på Instagram

Samtidig må du ha i bakhodet at dette ikke er noe fort-gjort løsning. Det kreves at du investerer tiden din i å gjøre selve jobben ,om du skal få resultatet du ønsker deg. Eller du kan la oss gjøre hele jobben for deg.

Hva er Instagramfeed?

Instagram feeden er de vanlige bildene som du legger ut. Det er også disse bildene du blar igjennom når du sitter å scroller på Instagram. Disse bildene kommer fra feeden til kontoen du ser på. Her ser du vår feed: Builduphelgeland

Hvorfor bør du ha det?

Å bygge bedriften din på Instagram skaper en helt annen relasjon til kundene enn noen annen kanal, dette er kanskje den aller viktigste kanalen å bruke akkurat nå. Det er her du når ut til nye kunder og det er her du holder eksisterende kunder varme. Det er her du skaper de gode relasjonene med kundene dine. Det er også her du selger varene dine!

Førsteinntrykket

Når feeden din ser bra ut er det større mulighet for at vi kommer tilbake til profilen din og at vi husker akkurat deg og ditt varemerke. Tenk på feeden din som et visittkort for bedriften din. Instagramfeeden er bedriftens ansikt utad, og bak hvert ansikt finnes det en personlighet.

Det er viktig at du har definert hvordan personlighet din bedrift skal ha. Dette gjør det lettere for deg å publisere innhold og du bygger et varemerke som målgruppen din husker. Ta bedriftens personlighet med i uttrykket på bildene du publiserer.

Er det viktig med tekst på Instagram? Det kan du lese mer om her.

Slik får du oss til å like deg!

Når du har en fin feed liker vi den bedre, du får mer engasjement og profilen din sprer seg lettere til andre. Det aller første vi ser når vi trykker på ditt navn, er oversikt over hele feeden din. Ser dette bra ut skaper det et bedre førsteinntrykk, du fremstår også som proff og seriøs. Et gjennomført og fint førsteinntrykk får oss til å like deg.

For bedriftene her på Helgeland er det et stort potensial når det kommer til å skape en helhetlig, planlagt og godt gjennomført feed som engasjerer følgerne. Spør oss om råd! Vi lærer deg hvordan du gjør det helt selv.

Det samme mener vi om YouTube, TikTok, Pinterest, Podcast og Snapchat – men det skal vi snakke mer om en annen gang. Bedriften din bør rett og slett ta i bruk flere sosiale kanaler, men ikke før du har full kontroll på èn plattform og har gode rutiner rundt oppdatering av innhold.

Det må settes av timer hver uke til sosiale medier om din bedrift skal lykkes med det.

Merkevarebygging med Instagram

Her er eksempel på en fin feed som blir husket.

Denne bedriften har vært knallgod å bygge opp sitt varemerke på Instagram. Sjekk ut Visit Nesna. Her er det bilder i topp kvalitet, natur, fugler og logoen stemplet på de fleste bildene. Jeg har fulgt Visit Nesna en stund og hver gang jeg ser logoen deres tenker jeg automatisk på kajakkpadling i saltvann, full fart i rib og majestetisk havørnesafari. Det er god merkevarebygging det!

Apropos det – hvor går din ferietur i år? Sjekk gjerne ut nettsiden deres.  Kjempefine muligheter til hjemmeferie her på Helgeland 😉 #NorgesferiepåHelgeland

Hvordan få ditt bildet delt på TV

Profilen til Marte er også gjennomført og fin. Topp kvalitet på bildene og den lilla tonen som har gått som tema gjennom alle bildene i vinter setter sine spor og blir husket.

Det er virkelig knallfint! Det ene bildet dukket opp på tv-en en morgen, og da tenkte jeg med en gang på Marte – fordi jeg kjente igjen stilen. Jammen var det ikke Marte sitt bilde jeg så, da jeg sjekket hvor bildet kom fra. Dette er også god branding eller merkevarebygging som det heter på norsk.

Kjenner du igjen denne kaffebaren? 

Det er flere grunner til at Brasil Barista blir husket, og noen av de er den tydelige fargeprofilen i dyp grønn. Det andre er at de ALLTID svarer på kommentarer, meldinger og engasjerer seg når de blir kontaktet i sosiale medier. De har virkelig forstått viktigheten av at man er like sosial på nett som i virkeligheten.

Godt jobba! De deler også raust bilder som kundene tagger de i, de bruker fine bilder i sin feed og den grønne kaffekoppen går ofte igjen. Ekte merkevarebygging! De har forresten helt nydelig chai-latte – det anbefaler jeg deg å smake neste gang du er innom 😉

Du må vite hva en grid er 🤨

Din grid handler om hvordan dine bilder er plassert i feeden din. Her ser du 2 eksempler på grids. Når du har valgt deg din grid, er det enklere for deg å vite hvordan type bilde du skal poste neste gang, slik at det blir en fin sammenheng. Se flere eksempler her.

Slik gjør du det med dine bilder 👌

  • Pass alltid på bakgrunnen når du tar bildene dine. Sørg for at området bak gir et ryddig, rent og rolig inntrykk for å hindre støy i bildet. Unngå for mye støy i bildet, for å poengtere det du faktisk ønsker å fremheve i stedet for distraksjoner. Du vil at leseren skal fokusere på det du formidler ikke bakgrunnen.
  • Ta bildet i naturlig dagslys, dette tipset fungerer utmerket! Den beste tiden på døgnet til å ta bilder i naturlig lys er om morgenen eller på ettermiddagen/tidlig kveld. Ta bildene dine ved vinduet om du er inne.
  • Kvalitet på bildene dine er viktig, er bildet uklart å mørkt synes det på flere mils avstand. Leserne dine tiltrekkes av bilder med godt lys, god oppløsning og godt motiv. Ikke bruk selfiekamera når du fotograferer – bruk hovedkameraet på fremsiden.

Taper du salg, kunder og omdømme?

Jeg er mener at bedrifter som har en instagramfeed som ser uproff ut, kan tape både salg, kunder og omdømme. De blir i hvertfall ikke husket for det de ønsker å bli husket for.

Om du skal være på Instagram må du virkelig være til stede. 😃

Gjør det ordentlig, sett av tid og prioriter å levere kvalitetsbilder og gode tekster. For hva vil du bli husket som? rotete inntrykk og uprofesjonell? Topp kvalitet og gode budskap?  Du er faktisk på jobb når du bruker Instagram i bedriftssammenheng, ikke undervurder det. Sett av tid til å gjøre en god jobb, hver dag og gi oss kvalitet 😉 Ikke stress med å ta bedriften din på Instagram om du ikke er klar for det, har tid eller har lagt deg en plan.

Vi gjør jobben for deg!

Elsk det du gjør! 💚

Rett og slett, kos deg med Instagram. Sett deg ned og planlegg, skriv de gode tekstene, del det du har på hjertet, spre glede, spre fine øyeblikk og nyt tiden på Instagram. For det er faktisk en fantastisk plattform – spesielt for bedrifter! Det er ingenting som er riktig eller galt, gjør det på din måte og med din personlighet. Vi heier på deg!

Disse tipsa gjør det lettere for deg

  • Bruk samme app til all redigering av bildene dine som skal på Instagram
  • Bruk samme filter på alle bildene dine, og juster evt styrker på filteret om bildet er mørkt eller for lyst en dag.
  • Legg logoen din på bildene dine
  • Snapseed er en god og enkel app til fotoredigering
  • Canva anbefales også (fungerer best fra pc-en)
  • Blir det for mye? Dropp apper og bruk Instagram sitt eget verktøy. Når du publiserer et bilde får du valg om å bruke noen av Instagrams egne filter. Velg deg ett du liker og bruk dette konsekvent.
  • Kartlegg hvem følgerne dine er og hvem kundene dine er. Finn ut hva de liker, hva de vil se og hva de vil lese om. Gi dem det! Instagram handler ikke om deg selv, det handler om kundene dine.
  • Feeden din må ikke se perfekt ut og du må ikke hyre en fotograf. Det er helheten som er viktig. At det du leverer er kvalitet, at det du skriver gir oss som følger deg noe nyttig, noe vi trenger. Instagram er så mye mer enn bare fine bilder.
  • Be om hjelp om du står fast, få andres innspill og øyne på din profil.

Vi hjelper bedrifter med tekniske utfordringer når det kommer til sosiale medier, blogging, nettsider og markedsføring. Ikke la teknologien stoppe deg fra å oppnå ditt potensiale og drømmeresultat.

Skriv til oss i chatten – vi svarer 😊

Kjenner du noen som bør lese dette? Del videre!
Share on facebook
Share on email
Share on print
Hvor viktig er det EGENTLIG med en Instagramfeed som ser proff ut?