59 prosent av ranværingene svarer at de ønsker å handle på nett i år! Slik kan din bedrift få økt omsetning, gratis.

59 prosent av ranværingene svarer at de ønsker å handle på nett i år! Slik kan din bedrift få økt omsetning, gratis.59 prosent av ranværingene svarer at de ønsker å handle på nett i år. Netthandelen fortsetter å vokse.
Tallene er hentet fra vår u-offisielle spørreundersøkelse på Instagram (nov 2020.)

Det er kanskje ikke så rart at tallet er så høyt med tanke på rådene vi har fått fra kommunen og regjeringen. Nemlig at vi bør holde oss hjemme om det ikke er noe særdeles viktig som må gjøres ute.

Handle lokalt digitalt .hos iHus kan du handle på nett og velge selv om du vil ha varene levert hjem til deg, eller om du vil hente de ferdig innpakket i butikken.
Du kan bestille varer, gaver og hjemkjøring fra flere butikker i Rana.

Det er her vi må snakke om julehandelen

Handle lokalt er en stor kampanje som er fremmet åresvis her i Rana. Vi er helt enige, det er viktig å støtte lokale bedrifter. Vil vi ha butikkene i morgen, må vi handle hos de i dag.

Dette er dessverre ikke uten utfordringer. Det er spesielt èn målgruppe som ofte ikke lar seg påvirke nok av budskapet.

Denne målgruppen er opptatt av pris
De har det travelt,
De liker klikk&hent
De liker å bruke internett til å handle,
De sammenligner priser og leser seg opp på produkter.

Denne gruppen ønsker å betale rett pris og bruker ikke nødvendigvis tid i byen for å være lojal mot lokalbutikken. Jeg tørr påstå at kampanjen Handle Lokalt treffer i hovedsak kunder over 50, som er vokst opp med tilhørighet til lokalbutikker.

Kundene i 20, 30 og ofte 40 årene er drevne nettshoppere og bruker gjerne data/mobil for å spare tid, heft og penger (at de kanskje hjelper eldre i familien som er redd for smitte med å handle digitalt er en bonus med å nå denne målgruppen).

Bestill julegavene på nett, hent i lokalbutikken

Hvordan kan lokalbutikkene da nå frem til denne målgruppen? Slik kan du øke omsetningen

Du kan selvfølgelig åpne nettbutikk, men det er en like stor jobb (om ikke mer) som å drive fysisk butikk. Det finnes andre gode løsninger, som du kan bruke.

Her er noen av våre forslag til hvordan du som lokalbutikk kan øke omsetningen din, med å bruke sosiale medier strategisk i din markedsføring.

  • Lag deg en solid plan over innhold som skal publiseres på sosiale medier og følg den.
  • Tema måned for måned. En oversikt over hvem som tar bilder, hvem som skriver innlegg, hvordan dag det skal publiseres og hvem som er ansvarlig. Sett av tid til å faktisk utføre.
  • Lag lukkede kundegrupper på Facebook som er interessert i et spesifikt tema.

Du har en stor butikk med mye varer så her gjelder det og nisje ned til en målgruppe om gangen, og ha fokuset på dem. Etter hvert som det fungerer, kan du lage en ny kundegruppe for en neste målgruppe.

Handle lokalt Mo i Rana, handle lokalt digitalt
Velg selv om du vil hente varene i butikken eller få de levert.

Send direkte. Ofte. Hver uke til fast klokkeslett og fast tidspunkt.

Du kan ta de med på digital rundtur i butikken.

  • Vis de hvordan produkt x virker
  • Fortell hvordan de tar vare på de nye skinnskoene sine
  • Gi tips til hvordan de kan dekke bordet med de fine serviettene og lysene.
  • Pakk en veske eller en kurv full av mye godt, og la de gjette hva den inneholder. Den som gjetter riktig, vinner hele premien!

Produkter i FB shopping. Handle lokalt digitalt


Facebook har en helt ny funksjon som gjør det enkelt for dere å selge varer under direktesending.

Filmsnutter i stedet for bilder.

Alle bildene du deler kan faktisk tas i opptak og deles som film. La filmen vare i 3-4 sekunder. Bruk film i stedet for bilder. Dette tipset anbefaler utviklerne som lager selve plattformen til Instagram. De vet hvordan plattformen virker, for å si det forsiktig 😉

Kanskje din bedrift har en person som er flink å skrive, ta bilder eller er en ræser på sosiale medier?

Husk at ansatte kan ha andre egenskaper enn de som brukes til daglig i jobben, utnytt det!

Vi i Build Up Helgeland hjelper dere gjerne med dette dersom dere ønsker å gjøre salg over nett enda enklere. Vi har erfaring med både online salg og video/foto. Dette er enkelt og fungerer godt.

En nærdigital hilsen fra oss i BUH!

Elisabeth, Thea og Marte.

Forfatter

Dato

Kjenner du noen som bør lese dette? Del gjerne videre!

Facebook
Twitter
LinkedIn
Epost
Skriv ut

Les flere artikler

Få e-brev fra oss når nye artikler blir publisert

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *